Buto-kurssi

Buto työpaja 13.-16.1.2014

Helsinki International Theatre – HIT järjestää Russian Nights Festival 2014 yhteydessä Buto työpajan ma – to 13.-16.1.2014 klo 17-21. Kurssi on suunnattu esiintyville taiteilijoille, mutta myös muut ovat tervetulleita.
Kurssin vetäjinä ovat pietarilaisen Odd-Dance ryhmän esiintyjät Natalia Zhestovskaja ja Grigori Glazunov. Buto on Japanissa kehitetty nykytanssin muoto, jossa yhdistyy tanssi, teatteri ja improvisaatio. 

Työpajan tarkoituksena on tutkia liikkeiden motivaation tehoa ja sitä, mihin esiintyjän liikkeet perustuvat. Liikettä tutkitaan buto-ajattelun kautta, jonka tavoitteena on löytää monipuolisuutta ja uusia avaimia omaan liikekieleen ja pyrkiä eroon totutuista maneereista.

Kurssin hinta on kokonaisuudessaan 150 euroa, joka sisältää festivaalipassin Russian Nights festivaalille 17.-19.1.2014 Teatteri Avoimissa Ovissa, jossa myös Odd-Dance esiintyy.

Kurssille otetaan osallistujia ilmoittautumisjärjestyksessä ja ilmoittautuminen on sitovaa. Vahvistat ilmoittautumisesi maksamalla ilmoittautumismaksun 50 euroa (maksuohjeet alla).

Työpaja järjestetään Suomen Näyttelijäliiton Ilmaisuverstaalla, Annankatu 31-33 D, ma, ti ja ke klo 17-21. Työpaja huipentuu kurssilla valmistettavaan demoesitykseen, joka esitetään julkisesti osana Russian Nights festivaalia torstaina klo 17 Helsingin keskustassa. Esiintymisen jälkeen on mahdollisuus nauttia opettajien Buto – luennosta ja katsoa The Dream of Neakira Nekurosawa –elokuva.


Paikka: Suomen Näyttelijäliiton Ilmaisuverstas, Annankatu 31-33 D, Helsinki
Aika: 13.-16.1.2014 klo 17 – 21 

Opetuskieli: Englanti
Hinta: 150€ (ilmoittautumismaksu 50€)
Tilinro: Fi41 4055 0010 4837 70
Saaja: HIT
Viesti: Buto + oma nimi
BIC: HELSFIHH

Ilmoittautumiset ja lisätietoja:
helsinki.international.theatre(at)gmail.com ja lomake sivun lopussa.

Buto on tanssi, joka syntyy oman luonteen tiedostamisesta, tai jonka avulla voi oppia tuntemaan omaa luonnettaan paremmin. Joskus esiintyjä voi käyttää hyvin hitaita liikkeitä, jotta hänen mielensä ehtii olla kosketuksissa mahdollisimman suureen osaan hänen kehoaan. Toisinaan hän taas käyttää mahdollisimman nopeita liikkeitä, jolloin hänen luonteensa pääsee valloilleen ja mieli voi vain tarkkailla ja muokata sitä, mitä keho tekee.
Ulkoinen keho on sosiaalinen ja sillä on paikkansa ajassa ja tilassa. Myös sisäisellä, näkymättömällä keholla on aikansa ja paikkansa. Näkymätön keho koostuu jokaisen esiintyjän henkilökohtaisista tarinoista ja kokemuksista, hänen toiveistaan, haluistaan, unelmistaan, ja peloistaan jne. Tiedostettu liike auttaa näkymätöntä kehoa tulemaan esiin, näkyväksi. Tällöin esiintyjä alkaa kiinnostaa katsojaa elävänä ihmisenä, ja katsoja ja esiintyjä luovat esityksen tilan ja ajan yhdessä.